Ostkaka med bär, svarta eller röda vinbär eller andra bär - eller utan bär



Det finns en del tyska ostkakor kvar på den andra bloggen, Prinsessornas kokbok, men alla är inte så optiskt tjusiga. Det här är en med vinbär. Den sprack inte upp på ytan vid gräddningen, som så många ostkakor gör, vilket är en klar fördel. Första gången jag gjorde den (med svarta vinbär) så kom en del upp till ytan, men den här gången (med röda) så hände det inte. Det kan hända att jag hade ännu mindre bär. Jag tog bara en påse direkt ur frysen. Gissningsvis var det 3 - 5 dl i.

För mördegen (det behövs 400 g) tog jag till proffsens 1 - 2 - 3 - recept, d v s en del socker, två delar fett (smör) och tre delar mjöl. I ett forum såg jag att de diskuterade hur man ska kunna komma ihåg vilken ordning det ska vara på 123-ingredienserna och någon kom med ramsan: Zum (Zucker) feinen (Fett) Muerbeteig (Mjöl), vilket även fungerar ungefär så på svenska: Sån (socker) fin (fett) mördeg (mjöl).
I det här fallet blev det 70 g socker, 140 g smör och 210 g mjöl. Och ett ägg. Arbetas ihop, får stå minst en halvtimme kallt, kavlas ut och får stå kallt igen i formen.

Man kan, vilket jag gjorde enligt receptet, kavla ut degen på bakplåtspapper under plastfolie och sedan lägga över alltihop (utom plasten) i en form (26 cm i diameter) med borttagbara kanter. Degen ska gå upp ca 5 cm på kanterna. Klipp sedan bort det bakplåtspapper som sticker upp ovanför. Plus: Det fastnar inte och det går rätt lätt att flytta över kakan på ett fat. Minus: När man tar bort pappret efter gräddningen bryts de överstående kanterna kvar, vilket i o f s ger bagaren en anledning att äta upp dem i smyg. När jag gjorde om kakan med röda istället för med svarta vinbär (bild ovan), hoppade jag över bakplåtspapperet. Däremot gräddade jag pajskalet i förväg den här gången, vilket jag rekommenderar.

4 ägg
1 gnutta salt
150 g socker
frön från 1 vaniljstång (det skulle vara 2 egentligen) eller annan smaksättning, t ex citronskal
60 g stärkelse (eller vaniljkrämspulver att koka för 1 l mjölk)
500 g kesella / kvarg (avdroppad i duk och lätt utpressad, men inte så att kvarken trycks ut/avdroppningen kan hoppas över.)

Vispa ägg, vanilj, salt och socker pösigt. Blanda i stärkelse (maizena) och kesella och rör tills smeten är jämn.

Till fyllningen behövs det svarta eller röda vinbär eller andra bär, dock inte 900 g som det stod i receptet, vilket många på forumet påpekade. Jag hade väl i en halv liter rensade bär.
80 g brunt socker
150 g kex av den italienska typen, som man har i charlotte-kakor och tiramisu
Det går minst lika bra med krossade biskvier, eventuellt utdrygade med ströbröd. Det handlar om att de ska suga upp vätskan från bären, så att inte ostkakan blir geggig. Om man inte har i några bär ska man även hoppa över det här momentet. Sockermängden beror på vad man har för kex och hur mycket bär man har i.

En tredjedel av kexen smulas ut på mördegsbottnen. Resten smulas i vinbären tillsammans med det bruna sockret. Rör om och fördela på bottnen. Fyll på med kvargblandningen och grädda 40 minuter i 160° varmluft eller 180° i över-under-värme. Kakan ska stå näst längst ner.



Kommentarer

Populära inlägg