Zwiebelkuchen, lökpaj

Nedan har jag lagt till ett recept på lökpaj på deg med jäst, vilket är vanligast i Schwaben. Och jag har också lagt till en lökpaj på pajdeg från Alsace. Och den börjar jag med, för vanlig pajdeg är i alla fall min favoritdeg för pajer.


Med pajdeg: Arbeta ihop 3 dl mjöl, 1 tsk salt och 125 g osaltat smör (eller ta normalsaltat och hoppa över extra salt) till en smulig deg. Tillsätt ett par matskedar kallt vatten till lämplig konsistens. Arbeta snabbt ihop degen och rulla in den i plastfolie. Ställ den kallt en halvtimme. Kavla ut degen på mjöl och lägg den i en quicheform. Jag brukar alltid vika in det som hänger utanför och knipa till, så kanterna blir vågiga och något tjockare än botten. Sedan naggar jag botten, klämmer till kanterna med aluminiumfolie och lägger plastfolien, som degen var inrullad i, ovanpå för att den inte ska torka i kylskåpet. Därefter får pajformen stå så länge i kylskåpet att degen är riktigt kall. På det viset håller sig kanterna bättre i ugnen. Sedan gräddar jag pajskalet i 10 minuter i 200° utan plastfolie, men med aluminiumfolie på kanterna. Därefter tar jag bort även aluminiumfolien och gräddar pajen 5 minuter till. Nu kan pajskalet stå i källaren ett par dagar, ifall kylskåpet är fullt.

Fyllning:
4 stora gula lökar, 1 msk olja
4 ägg
50 g fläsk-/bacontärningar
1,5 dl mjölk
1,5 dl grädde
ca 1 tsk salt, litet muskot och peppar

Fräs den (halverade och) skivade löken i oljan tillsammans med fläsket på inte alltför hög värme. Den ska inte bli brun. Bred ut fyllningen i pajskalet.

Vispa ihop ägg, mjölk och grädde och smaka av. Häll över fyllningen och grädda minst 30 minuter i 200°.

För en fest på annan plats hade jag gräddat pajskalen hemma, lagt fyllningen i en påse och hällt äggblandningen i en flaska. Det blir knappt 5 dl. Sedan var det lätt att grädda färdigt pajen på plats.



Lökkaka är en klassiker på hösten och brukar serveras med inte helt utjäst vin. Det verkar som om jag inte har skrivit om zwiebelkuchen här på bloggen. I alla fall hittar jag inget recept. Oftast gör man botten på bröddeg, men nu tog jag den här halvdana smördegen som jag hade i frysen efter ett test av ett engelskt recept. Men köp gärna färdig smördeg.

Med smördeg: Lägg ut smördegen i en form och nagga den. Fräs 1 kg skivad lök i smör och olja tills den blir glänsande. Blanda med 250 g bacontärningar och lägg över smördegen. Vispa ihop 4 - 5 ägg med 2 dl grädde. Krydda med salt, peppar, muskot och ev. paprika och häll över löken. Grädda 40 minuter i 200°. Jättesmarrigt!



Om man orkar svänga ihop en riktig deg, så är faktiskt det här originalreceptet från Schwaben ännu bättre.
Med jästdeg:

250 g mjöl
50 g mjukt smör
1/2 jästtärning
1 tsk salt
1 tsk socker
150 g ljummen mjölk

Värm mjölken. Rör ut jästen med socker, litet av mjölken och litet mjöl. Låt jäsa till dubbel storlek. Blanda sedan i resten av mjölken, salt och resten av mjölet. Smöret sist. Man kan också arbeta in smöret i en del av mjölet först. Låt jäsa till dubbel storlek. Lägg ut en pajform med degen och dra upp den, så det blir en kant.

500 g lök
50 g smör
1 msk mjöl
2 ägg
1 dl grädde
salt, kummin
75 (eller litet mer) bacontärningar
smör

Fräs den skivade löken i smör på inte för hög värme tills den blir glasig, vilket kan ta sin tid. Fräs gärna med bacontärningarna på slutet. Strö över mjölet och fräs litet till. Vispa ihop ägg och grädde. Blanda antingen lök och gräddblandning först eller lägg löken i formen och häll över gräddblandningen sedan. Smaka hur som helst av med salt. Jag tror jag hade i 1 tsk. Strö över kummin och bacon, ifall den inte redan är i. Lägg några små smörklickar över och grädda 35 - 45 minuter i 200°. Servera lökpajen varm! Till detta dricker man ibland (på hösten) ännu inte färdigjäst vitt vin eller färdigt vitt vin.







Kommentarer

Populära inlägg